‘Ook bij jonge mensen is er digitaal echt nog een wereld te winnen!’
- Annemiek van Workum - Digitale hulp
- Annemiek van Workum - Digitale hulp
Annemiek van Workum (67 jaar) woont met haar man in Tuindorp. Ze heeft twee kinderen en een kleindochter en houdt van koken, schilderen en fotografie. Tot twee jaar geleden werkte ze in het beroepsonderwijs in Rotterdam, waar ze betrokken was bij innovatieve projecten om mensen digitaal-vaardig(er) te krijgen. Iets wat ze nu ook doet als vrijwilliger bij de inloopbalie van Digiwijs 3.0. Elke donderdagmiddag zit ze in de bieb op de Neude om mensen te helpen met hun digitale vragen. ‘We zijn er echt niet alleen voor zaken van algemeen nut!’
Na mijn vervroegd pensioen wilde ik een bezigheid hebben, het liefst iets doen met een onderwerp dat mijn belangstelling heeft. Dat vond ik vorig jaar bij Digiwijs 3.0! Het mes snijdt aan twee kanten: ik blijf bij op het gebied van digitale ontwikkelingen én ik vind het leuk om mensen te helpen en te ontmoeten.
De samenleving is heel digitaal en verwacht wat dat betreft veel van mensen. Digitale zelfredzaamheid wordt steeds belangrijker: van online bankieren, online afspraken inplannen tot inloggen op patiëntenportalen. Er is een groep – vooral de wat ouderen - die dat niet kan of niet durft, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn om fouten te maken. Laatst was er een mevrouw die vertelde dat ze een week later geopereerd zou worden, het ziekenhuis had gezegd dat ze in de app kon lezen hoe ze zich moest voorbereiden. Maar ze had geen idee hoe dat werkte! En we denken allemaal dat studenten en jongeren digitaal alles wel weten... TikTok en Instagram dat lukt ze allemaal wel, maar er zijn er ook die bijvoorbeeld moeite hebben met een bijlage toevoegen aan een e-mail. Ook daar valt dus nog een wereld te winnen!
Ik vind het heel mooi dat we met de inloopbalie een plek bieden waar mensen terecht kunnen met hun vragen. En nog mooier dat mensen ook durven te komen én durven te vragen. Dat ze ons weten te vinden is vaak al een mooie stap. We helpen ze ook niet puur alleen met hun vraag, het gaat ook om de ontmoeting. We maken echt contact met mensen en zorgen er hopelijk voor dat ze met een goed gevoel de deur weer uitgaan.
Laatst kwam er een mevrouw die graag online een plaatje aan wilde vragen bij een radiozender. “Kunnen jullie daar ook bij helpen,” vroeg ze toen. Natuurlijk! Samen hebben we de aanvraag ingevuld en wat later kreeg ik een berichtje van haar dat het plaatje ook gedraaid was! We zijn er echt niet alleen voor dingen van ‘algemeen nut’, juist dit soort vragen zorgen ervoor dat mensen mee kunnen doen. Dat sociale aspect van digitaal mee kunnen doen is ook zo belangrijk. We helpen bijvoorbeeld ook opa’s en oma’s die graag met hun kleinkinderen willen videobellen.
Naast de inloopmiddag verzorg ik regelmatig een Digicafé in de bibliotheek van Overvecht. Een keer in maand is er een bijeenkomst over een bepaald onderwerp. Dat bereid ik zelf voor. Wat is leuk of interessant? Wat is er veel in het nieuws? Wat levert discussie op? Dat kost wel veel tijd, maar het is ontzettend leuk. Een ochtend ging bijvoorbeeld over AI: wat is dat nou? En gebruik je het misschien al zonder dat je het weet? Ook ‘Kunst’ was een keer het thema. Toen zijn we virtueel door het Louvre gegaan. Een openbaring voor sommigen, mensen beseffen vaak niet wat voor mooie dingen ze op internet kunnen vinden, ook voor zichzelf!’