Toegankelijkheidsverklaring

Stichting Vrijwilligerscentrale Utrecht en Deedmob B.V. streven ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’.


Status: Dit platform voldoet aan het Tijdelijke besluit digitale toegankelijkheid. Hiermee behoort het tot de 44% van de websites die voldoen aan de wettelijke verplichting.


De status is toegekend op basis van een WCAG 2.1 Deelonderzoek Techniek (voor het laatst bijgewerkt op 3-10-2024). 


Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website van Stichting Vrijwilligerscentrale Utrecht.


  • Hoofddomein: www.vcutrecht.nl
  • Subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website: (niet van toepassing)


Een overzicht van alle websites, apps en verklaringen van DeedMob B.V. is beschikbaar via de partner-overzichtspagina.


Deelonderzoek techniek

Uit het onderzoek is gebleken dat dit platform voldoet aan het ‘Tijdelijke besluit digitale toegankelijkheid’. Er wordt echter niet volledig voldaan aan WCAG 2.1. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, en worden periodiek maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen. Samenvattend:


  • De website is over het algemeen van goede kwaliteit.
  • Op de website is rekening gehouden met kleurgebruik, herschalen, toetsenbordtoegankelijkheid, links en navigatie.


In deze eenmeting zijn erg veel problemen uit de nulmeting al opgelost. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.


Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.


Wij hanteren de volgende maatregelen genomen om naleving van de toegankelijkheidseisen te bevorderen:


  • Onderzoek: Onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) onze website op toegankelijkheid. Gevonden knelpunten lossen wij duurzaam op.
  • Interne controle vóór lancering/publicatie: we toetsen vóór lancering/publicatie alle techniek en content op toegankelijkheid.
  • Periodieke interne controle: we voeren periodiek tussentijdse controles uit op de technische aspecten en de content.
  • Automatische controle: we gebruiken automatische controle en monitoring waar dit mogelijk is.


DeedMob B.V. geeft aan nog niet aan alle eisen uit het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’ te voldoen, op basis van de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last', omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. 


Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’.


De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven op de Dashboard DigiToegankelijk-website van de overheid.


Akkoordverklaring techniek

Deze verklaring is op 3-10-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van DeedMob B.V..


Functie: CTO.


De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 3-10-2024.


Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid m.b.t. de content op de website? Neem dan contact op via [email protected].


Heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid m.b.t. de technische aspecten van de website? Neem dan contact op via [email protected].


Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.


Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.